أخر تحديث للموقع بتاريخ: 8 ديسمبر 2019
قراءة في نصوص أدبية (انجليزي)

أنت هنا

رقم المقرر ورمزه: 
282 نجل
نوع المقرر: 
تخصص

نموذج وصف مقرر دراسي

Course Description

الرمز والرقم: 282 نجل

Course Code and Number: ENG 282

أسم المقرر:  قراءة في النصوص الأدبية)انجليزي)

Course Title:  Reading in Literary Texts(English)

الوحدات الدراسية: 2(2، 0، 0)

Number of Units: 2(2, 0, 0)

المستوي: الرابع

Level:  Four

متطلب سابق: 221 نجل

Pre-requisite: ENG 221

وصف و محتويات المقرر:

يتضمن  هذا المقرر دراسة و مناقشة و تحليل نصوص أدبية في مجالات الشعر و المسرح و الرواية و القصة القصيرة باللغة الإنجليزية، ، ويراعي من يقوم بتدريس هذا المقرر التدرج في اختيار هذه النصوص من ناحية المضامين الاجتماعية والقيم الثقافية والأساليب الأدبية و التراكيب اللغوية. كما يتم اختيار نصوص أدبية من فروع الأدب  الإنجليزي أو الأمريكي تتماشى مع العقائد و القيم و التقاليد الإسلامية.

يهدف هذا المقرر إلى تحقيق الأهداف التالية:

  1. تعريف الطلاب بالأنواع الأدبية في الأدب الإنجليزي
  2. التعرف على خصائص هذه الأنواع  الأدبية القدرة على التمييز بينها.
  3. مساعدة الطلاب على فهم المعاني و الأفكار المتضمنة في هذه النصوص.
  4. التنويه علي الخصوصية الثقافية للأعمال الأدبية.
  5. تزويد الطلاب بالمهارات الأساسية لفهم و قراءة النصوص الأدبية.
  6. تزويد الطلاب بالمصطلحات الأدبية و النقدية.

Contents & Description:

This course examines a range of literary texts chosen by the instructor from English or American literature. The main focus of the course is concentrated on discussing, analyzing and interpreting texts selected from literary genres and identifying the main elements of literature for the purpose of enhancing literary appreciation. It also introduces students to the strategies that they can use in reading literary texts. Moreover, students are introduced to literary terms that are helpful in understanding and appreciating literary works.

Upon completing this course, students will be able to:

  1. analyze and interpret texts of social, historical and literary contexts.
  2. write critical comments and essays on the texts with which they deal.
  3. appreciate literary works.
  4. realize the main features of the different literary forms.
  5. develop their own ideas about literature, its form, its function, and its language.
  6. develop an awareness of the relationship between content and literary form.
  7. develop skills in close textual reading  of literary texts. 

الكتب والمراجع:                                                                                                                        :Textbook and References

  1. Guth, Hans P. and Rico, Gabriele L. (2000).   Discovering Literature: Stories, Poems and plays. New Jersey: Prentice Hall.
  2. Annas, Pamela J.; Rosen, Robert C. (2007). Literature and Society, an Introduction to Fiction, Poetry, Drama, Nonfiction.
  3. -  Short, M. (Ed.) (1988). Reading, Analyzing and Teaching Literature. London: Longman.