أخر تحديث للموقع بتاريخ: 5 ديسمبر 2019
كتابة 1

أنت هنا

رقم المقرر ورمزه: 
102 نجل
نوع المقرر: 
تخصص

نموذج وصف مقرر دراسي

Course Description

الرمز والرقم: 102  نجل

Course Code and Number: ENG 102

اسم المقرر:  كتابة1 

Course Title:  Writing1

الوحدات الدراسية:  3(3، . ، . )

Number of Units3 (3,0,0)

المستوى الاول

Level:  1 ( English)

متطلب سابق:  لا يوجد

Pre-requisite: None

وصف و محتويات المقرر:

يعتبر مقرر كتابة (1) المقرر الاول من سلسلة مكونة من مقررين في الكتابة حيث يزود هذ المقرر الطلاب بالمهارات الأساسية اللازمة للكتابة الفعالة.  هذا المقرر مخصص للطلاب الذين يتعلمون اللغة الانجليزية كلغة اجنبية في برامج الكلية وحيث يوفر هذا المقرر منهجا منظما بعناية لكي يساعد الطلاب في عدة امور منها تطوير المهارات الأساسية في الكتابة، و فهم الكتابة كعملية، وبناء اساس متين ليصبح الطلاب كتابا واثقين ومستقلين في كتاباتهم باللغة الإنجليزيةويشمل هذا المقرر على ممارسة الكتابة، والإثراء في  المفردات وأنماط الجملة البسيطة وتنظيم الفقرة.


عند الانتهاء من هذا المقرر، ينبغي على  الطالب أن يكون قادرا على:
1 - كتابة جمل بسيطة منظمه.
2 - تحديد واستخدام العناصر التنظيمية مثل  الجمل الاستفتاحية، و الجمل الداعمة  وكلمات الإشارة.

3 - تنظيم الجمل حسب الترتيب الزمني (التمييز بين أحداث الماضي والحاضر).
4– التعرف على واستخدام علامات الترقيم بشكل صحيح ومناسب.
5 - التعامل مع بعض الأخطاء الشائعة في الكتابة بنجاح (مثال: اتفاق الفعل مع الفاعل ).

 

Contents & Description:

This course is the first in a series of two courses. It equips students with the basic skills required for effective writing. It is intended for students learning English as foreign language in college programs. This course offers a carefully structured approach that helps students develop basic writing skills, understanding writing as a process, and builds a solid foundation for becoming confident, independent writers of English. It includes simple writing practice, vocabulary enrichment, simple sentence patterns and paragraph organization.

 

Upon completing this course, students should be able to:

  1. write well-organized simple sentences.
  2. identify and use organizational elements such as topic sentences, supporting sentences and signal words.
  3. organize sentences by time order ( to distinguish between past and present events).
  4. recognize and use punctuation marks correctly and appropriately.
  5. deal successfully with some common writing errors (i.e. subject-verb agreement).

الكتب والمراجع:                                                                                                                             Textbook and References

1-  Blanchard, K., & Root, C. (2003). Ready To Write, Third Edition. Pearson Education. 

2. Cherly, P., & Segal, M. K. (2004). Interactions 2 Writing, 4th – Middle East Edition. McGraw-Hill.

3. Blass, L. and Pike-Baky, M.(2002) Mosaic 2 Writing 4th Edition. McGraw-Hill.