أخر تحديث للموقع بتاريخ: 6 ديسمبر 2019
كتابة2

أنت هنا

رقم المقرر ورمزه: 
162 نجل
نوع المقرر: 
تخصص

نموذج وصف مقرر دراسي

Course Description

الرمز والرقم 162  نجل

Course Code and Number: ENG 162

اسم المقرر  كتابة 2

Course Title:  Writing2

الوحدات الدراسية: 3( 0.0.3)

Number of Units: 3 (3,0,0)

المستوى الثاني

Level:  Two

متطلب سابق: 102 نجل

Pre-requisite:  ENG 102

وصف و محتويات المقرر:

يعتبر مقرر كتابة (2) المقرر الثاني في سلسلة مقررات الكتابة حيث يعزز هذ المقرر ما تعلمه الطلاب  من المهارات في مقرر كتابة (1) ويطوره الى مستويات متقدمة.  يتضمن هذا المقرر ممارسة  مكثفة  للكتابة في كل من تنظيم الأفكار، وكتابة الجمل الاستفتاحية ، و الجمل الداعمة ، وتنظيم الفقراتكما يقدم المقرر ارشادات في عملية الكتابة على مستوى المقال فهو يساعد الطلاب على تطوير كتابة فقرات منظمة،و تنظيم الجمل وصياغتها، وتنقيح المقالات كاملة. سيقوم الطلاب  بالتدرب على أنماط مختلفة من  كتابة المقال مثل السرد، ووصف العملية، والتصنيف السبب و النتيجة،والمقارنة والتباين. 
عند الانتهاء من هذا المقرر، ينبغي على  الطالب أن يكون قادرا على
1 - إنشاء الجمل والاستفتاحية ودعم الجمل وتنظيم والفقرات وذلك باستخدام أمثلة وتفاصيل لدعم الأفكار الرئيسية.
2 - الكتابة المنظمة للفقرات على شكل مقال.
3 - كتابة مقال مكون من خمس فقرات.
4 - صياغة ومراجعة المقالات كاملة.
5 - كتابة أنماط مختلفة من المقالات (مثل السبب والنتيجة والمقارنة والتباين)

Contents & Description:

This course is considered the second in the writing courses. Students will reinforce what has been learnt in Writing (1) and help them develop advance writing skills. This course involves intensive writing practice in organizing ideas, creating topic sentences, supporting topic sentences, and paragraph organization. It also offers instruction in the writing process at the essay level. It helps students develop writing structured paragraphs, organizing, drafting, and revising complete essays. Students will practice various patterns of essay organization such as narration, process description, classification, cause-effect, comparison-contrast and process analysis.     

 

Upon completing this course, students should be able to:

  1. create topic sentences, supporting sentences and organizing paragraphs, using examples and details.
  2. write well-organized paragraphs in a form of an essay.
  3. develop of the five-paragraph essay.
  4. draft and revise complete essays.
  5. write various patterns of essay organization (e.g. cause-effect and comparison-contrast).

الكتب والمراجع:                                                                                                                             Textbook and References

1-  Blanchard, K., & Root, C. (2003). Ready To Write, Third Edition. Pearson Education. 

2. Cherly, P., & Segal, M. K. (2004). Interactions 2 Writing, 4th – Middle East Edition. McGraw-Hill.

3. Blass, L. and Pike-Baky, M.(2002) Mosaic 2 Writing 4th Edition. McGraw-Hill.